Fremtidsrettet opplæring.
Som jeg tidligere
har nevnt så det viktig for meg forsøke å gjøre opplæringen på VG1 elektrofag
på katta enda mer fremtidsrettet enn det den er per nå. Mye tyder på at
teknologi som inngår i det som defineres som "tingenes internet",
eller "Internet of Things," IoT, absolutt fortjener å få plass i en
fremtidsrettet opplæring på VG1-elektrofag . Allerede nå finnes det flere
milliarder av "dingser," tilknyttet internett. Noen spådommer antyder at det i 2020 vil finnes mer enn 200 milliarder sammenkoblede
enheter, tilkoblede ting og maskiner som kommuniserer med hverandre.
Tingenes internett.
Hva er så IoT? Når man søker etter en helt klar
definisjon av IoT viser det seg vanskelig å finne en definisjon som benyttes av
"alle."Noen vil definere IoT som ett nett av "dingser," med
en unik ID (ip-adresse), som er i stand til å overføre data over et nettverk
uten at noen trenger å sette opp nettverksforbindelsen
"manuelt." Det som det synes å
være noen lunde felles forståelse for, er at IoT består av "dingser"
som kan kobles til et nettverk, enten for å motta eller dele informasjon.
Nettverket dingsene er koblet til trenger for så vidt ikke være internettet,
det kan være andre type nettverk også. Dingsene, eller tingene vil ved hjelp av
sensorer kunne f.eks. registrere informasjon om posisjoner, bevegelser, trykk,
temperaturer ol. for så å sende denne informasjonen til store datasystem som
bearbeider innkommende data. Dette kan
igjen kan føre til at en hendelse finner sted basert på informasjon som er samlet inn. Det finnes allerede eksempler på
områder og systemer hvor noe blir registrert og overført via internett uten at
noen manuelt har sørget for registreringen og overføringen. Tenk bare på
systemene knyttet til automatiske
bomstasjoner hvor en ting og systemet bak tingen registrerer når bilen din
passerer en bom og sender deg en faktura. Tenk på automatiske strømmålere som
leser strømforbruket ditt. Alarmløsninger for
hus, bil og båt, overvåkning av maskiner, bygninger og containere, nivåkontroll
i tanker og kummer, flåtestyring og ordre i bil osv.
I smarte hus og i
velferdsteknologien har allerede IoT gjort sitt inntog og vi kan forvente at
stadig nye områder vil knyttes til bruk av IoT.
Kappløpet har
startet. Storheter som Microsoft, IBM, Apple og Google har tillegg til Samsung, ARM,
Intel, LG, Philips, Whirlpool og andre allerede vist at de vil satse stort på
IoT framover.
"Intelligente biler"
Mercedes tenker IoT
Utfordringen min
blir å finne en inngang til dette temaet slik at det på best mulig måte er
tilpasset en VG1-elev sitt faglige ståsted. Jeg tenker at her vil det være
nødvendig å gjøre noen begrensninger. For en elev som står ved begynnelsen av
sin karriere innenfor et elektrofag tror jeg det vil være viktig å unngå å
teoretisere opplæringen for mye. Jeg ser for meg å konsentrere opplæringen
rundt "end- devicene" i
systemene som beskrives som IoT.
Hvordan skal jeg da
introdusere vg1-elevene for dingsene.
Jeg tenker meg en strategi som:
- La elevene erfare hvordan enkle dingser kan programmeres til å registrere innkommende signaler fra diverse sensorer.
- Lar elevene sørge for at innkommende data blir registrert og fører til en handling.
- Lar elevene koble dingsene til et nettverk for å kunne overføre data.
Dette var interessant lesing. IoT som begrep har jeg aldri hørt om før. Kvelden gikk til å snoke rundt på nettet og finne mer ut av IoT. Det er en utvikling som bare er i startgropa vil jeg tro. Gleder meg til å høre mer om hva du vil finne ut av angående Internet of Things. Dine vg1 elever må få mye moro ut av å lære mer om temaet. Her er det vel bare fantasien som stopper på hva en sensor kan måle og hva dataen kan brukes til. Skjønner at det skjer mye informasjon som flyter rund en men som en likevel ikke greier å fange opp. Lykke til videre med hospiteringen.
SvarSlett