mandag 16. november 2015

Refleksjoner knyttet til arbeidet med å etablere en kunnskapsbase

Min kunnskap om "hvordan IoT brukes ved yrkesutøvelse i mitt fagfelt og hvordan dette påvirker fagarbeiderens yrkesutøvelse" vil være avgjørende for at elevene mine skal kunne stole på at de til enhver tid får best mulig opplæring.

For at min kunnskap skal danne grunnlag for god opplæring kreves det med andre ord at jeg danner en kunnskapsbase jeg kan øse av. Denne kunnskapsbasen kan bygges som en samling av artikler, videoer eller bilder. Jeg ser i tillegg for meg at kan søke kunnskap i miljøer og hos fagarbeidere som gjort erfaringer eller bygd kunnskap om IoT.

Basen skal fylles med innhold dels ved å delta i et nettbasert kurs om IoT ved University of California, dels ved å ta i bruk internettes muligheter som forum, facebookgrupper eller lignende. 
For å kunne beskrive IoT og kartlegge av bruken av ny teknologi i dag vil jeg foruten det nettbaserte kurset, kontakte miljøer i Norge som kan IoT. 
For å gjøre IoT tilgjengelig for mine elever vil jeg i første omgang konsentrere meg om enkel programmering og knytte små enheter(ting) sammen slik at de kan kommunisere via datanettverk. Her vil enheter som Arduino Uno og lignende være nyttige å benytte.


Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av opplæringen i sentrale yrkesoppgaver vil kunne bedres ved tilpasset bruk av IKT og ny teknologi.
Av den grunn vil det også være viktig å etablere en kunnskapsbase som gir meg grunnlag for på best mulig måte å nyttiggjøre IKT og ny teknologi i opplæringen. Jeg har allerede en dannet meg kunnskapsbase som inneholder elementer om bruk av ny teknologi og IKT i opplæringen. Denne kunnskapsbasen skal gjøres fyldigere ved å innhente erfaringer fra andres bruk av IKT og ny teknologi. I tillegg skal jeg gjøre min egen verktøykasse med IKT-verktøy og ny teknologi mer innholdsrik ved å prøve ut noen nye verktøy og foreta en vurdering av bruken av disse.

1 kommentar:

  1. Kanskje Delicious https://delicious.com/ og samarbeid med andre studenter ved Irvine som er opptatt av IoT kan være et element i arbeidet med å etablere en infrastruktur for kunnskapsbasen?

    SvarSlett