Jeg har nå lest John
Seely Brown sin artikkel som han kaller "How the Web Changes Work,Education and the Ways People Learn." Artikkelen ble forfattet i 2000, men
er etter mitt syn fortsatt aktuell. Ikke
minst er den aktuell fordi infrastrukturen som "internettet" bygger
på er blitt såpass forbedret siden 2000 at vi nå enda
lettere kan ta i bruk de mulighetene nettet gir. Før internettet var
"tilgjengelig" var folk vant til at all form for media; bøker,
aviser, tv osv. sto for det vi kan kalle for enveiskommunikasjon. Internettet
endret dette. Nå kan alle opptre både som mottaker og sender av informasjon via
nettet.
Et annet aspekt
Brown nevner er at vi nå har et medium hvor ikke bare produksjon av tekst er
verdsatt, men vi kan også få respons på innhold i form av musikk, bilder, video
ol. Dette gjør at unge lærende folk kan finne sin ideelle måte å lære på.
Nettet gjør det mulig at hvert enkelt menneske kan velge innhold som en lærer
best av.
På slutten av
nittitallet, noen år før Brown skrev sin artikkel, engasjerte Xerox’s Palo Alto
Research Center s noen 15-åringer til å hjelpe dem med, for det første, å
designe framtidens arbeidsplass og for det andre, designe framtidens skole. Noe
av det som kom fram var at dagens unge er i stand til å gjøre to ting, eller
mer, samtidig uten at det nødvendigvis går ut over konsentrasjonen. De så også
at de unge raskt blir komfortable og gode på å navigere seg gjennom komplekse
informasjonsarenaer. Et annet funn man har gjort blant unge web-smarte unger er
at de i stor grad evner å tilegne seg
kunnskap på egen hånd. De unge er ivrige på å prøve seg fram uten å måtte ty
til kurs eller instruksjonsbøker før de setter i gang med noe nytt. De kaster
seg ut idet for å lære noe raskest mulig. De trenger "action."
Brown peker også på
Jerome Bruner som sier at det kreves mye mer enn å kunne gi de rette svar etter
hvert kapittel i en bok for å bli en fagmann. Det er forskjell på å bli en
fagmann i et fag og det å lære om faget.
For å bli en fagmann kreves det at man deltar i de prosesser som finner
sted der faget utøves, man må ta del i praksisen. Brown viser til legestudentene som etter noen
studieår preget av teori, faktisk bruker 2 år på å bli lege ved å delta der
praksisen skjer,
Brown refererer til
sin tid i Xerox's hvor han på 80-tallet fikk ansvaret for å finne en smart måte
å lære opp teknikere rundt omkring i veden til å bli gode kopimaskin- og printer-reparatører. Han
engasjerte noe antropologer til å se hvordan teknikerne jobbet. Det de fant ut var når en tekniker sto fast med
et problem kikket de ikke først og fremst i en manual eller tok i bruk det de
hadde blitt fortalt på et tidligere kurs. Det første de gjorde var å snakke med
en kollega får å få tips til å løse problemet. Det viste seg at det var viktig
å utnytte det som ligger i å hente inn og dele informasjon og erfaringer med
noen som jobber med noen lunde den samme problematikk. Dette minner på mange
måter om hvordan dagens unge tilegner seg kunnskap på via internettet.
På Stanford
universitet holdt en professor Gibbons et kurs for flere Hewlett-Packard
teknikere. Så viste det seg at ikke alle kunne møte til alle foredragene
professoren holdt. Som en konsekvens av mangelfullt oppmøte gjorde professoren
videoopptak av foredragene og sendte videotapene ut til teknikerne. Det
teknikerne så gjorde var å stoppe videoen etter korte sekvenser for å drøfte
seg i mellom hva de nettopp hadde sett og hørt før de så neste korte
videosekvens. Brown viser også til andre liknende eksempler hvor opptak av
foredrag ble gjort på forskjellige måter. Alle eksemplene viser til hva en
oppnår ved å konvertere et foredrag, hvor bare et fåtall tilhørere kan være
tilstede, til å bli en ressurs for flere der innholdet kan komme til nytte på forskjellige måter som
grunnlag for diskusjoner, gruppearbeid ol.
Brown beskriver også
hvordan ressurser til formidling av kunnskap tradisjonelt har blitt hentet
innenfor utdanningsinstitusjonenes egne miljøer. Senere har dett endret seg
idet ressurser også nå hentes fra næringslivet eller andre miljøer utenfor
utdanningsinstitusjonenes vegger.
Avslutningsvis
kommer Brown inn på det forholdet at på internett finnes det ikke bare en
produsent og en forbruker. På nettet er enhver av oss delvis produsenter og
delvis forbrukere.
Hvordan kan disse
forholdene som Brown beskriver påvirke min praksis klasserommet og hvilke
verdier gir disse forholdene sett i forhold til elevenes framtid og virke?
Som faglærer tilbringer jeg det meste av ukens arbeidstimer innenfor skolens vegger og mister av den grunn verdifull kontakt med arbeidslivet og det som skjer der. Nå har vi faglærere et verktøy som gir oss muligheter til å komme nærmere "faget," vi må bare ta i bruk og utnytte mulighetene internettet gir oss. Vi har nå tilgang til nettbaserte verktøy for faglig oppdatering/kursing, samarbeidsverktøy, både med kolleger på skolen og fagarbeidere utenfor skolen. Det finnes i hele tatt utallige ressurser som bare venter på å bli tatt i bruk.
Det vil etter mitt
syn være viktig å tilby mine elever et
variert tilfang av læringsformer, flere innholds-ressurser og mer
motiverende læringsmiljø. Som Brown påpeker i sin artikkel vil dette gi et
potensial for bedre og mer læring. Ved å gi elevene ubegrenset adgang til bruk
av digitale medier ligger det et potensial til å utvikle ferdigheter,
kunnskaper og kompetanse de trenger for å oppnå personlige mål og for å være
interaktive deltakere i informasjonssamfunnet. En digital kultur for læring
innebærer deltagelse, involvering, evne til kritisk tenkning, samarbeid og
kreativ problemløsning. Dette må det trenes på. Det er ikke hensiktsmessig å
holde på læringsformer som ble utviklet og utprøvd før internettet kom bare
fordi de fungerte godt da. Hvis
vi bare stiller oss skeptiske og mener
at teknologi innen utdanningsfeltet kun er støy og uro, mister vi verdifulle
muligheter. Hvis vi i stedet systematisk etablerer kunnskap om hvordan
teknologien kan utnyttes, kan det styrke elevenes læring. Det finnes utallige ressurser på nettet
som viser til hvilke pedagogiske muligheter og begrensinger som eksisterer.
Dagens digitalt
verden må gi rom for en digitalt orienterte skolehverdag fordi den treffer
elevene i deres mediehverdag. Vi må bidra til at elevene får tilgang til alle
de læringsarenaer og læringsformer som
internettet åpner for. Både jeg som lærer og eleven trenger å ta del i de
miljøene hvor faget utøves, vi kan ikke låse oss inne på en skole og bare
"lære om" faget.
Endret lærerrolle?
Som en konsekvens av
tilgang til ny teknologi mener jeg at er viktig å benytte mindre tid og innsats på å dytte faktakunnskap inn i elevene. Jeg må
i stedet konsentrere meg om hvordan jeg kan veilede og støtte elevene i deres bruk av digitale tjenester, verktøy og ressurser. Nå har vi verktøy som gir oss anledning til å lære elevene hvordan de kan finne fakta de trenger, hva de oppnår ved å samarbeide, hvordan de kan samarbeide uavhengig av avstand og tid og hva de oppnår ved å dele med andre osv.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettPosten tegner et interessant bilde av det å bli fullverdig deltaker i et digitalt samfunn med tilgang til all verdens informasjon, både søppel og edelstener. Og her tenker jeg at det ligger en utfordring i et læringsperspektiv, det å utvikle evnen til kritisk å kunne vurdere verdien av informasjonen.
SvarSlettBrown viser i artikkelen til bricolage som gjerne seiler under fanen pragmatisme i læringssammenheng. Bricolage handler om det å bruke det du har for hånden i en gitt situasjon til å løse en oppgave (lære?). Metodikken ble i 1962 beskrevet av Claude Lévi Strauss i boken The Savage Mind. I dag gir Internett tilgang til all verdens informasjon, noe som gir bricoløren uant skapekraft – og som krever klokskap og sindighet for å redusere mulige bivikrninger fra smarte og kjappe løsninger. Hvordan kan vi lære dette i skolestua?
I teksten finner jeg at for å bli en fagmann må delta i de prosessene som finner sted der faget utøves, man må ta del i praksisen. Og jeg undres hvordan vi kan bruke IKT til å viske ut grensene mellom læring i utdanning og arenaer for utøvelse av yrkespraksis.