Hypertekst og hypermedia i undervisningen.
I en papirtekst følger kapitler og
avsnitt etter hverandre i en lineær rekkefølge. Teksten har en begynnelse og en
slutt og leseren er "tvunget" til å følge forfatteren.
Hyperteksten
bryter med dette fordi leseren selv bestemmer stoffets rekkefølge og omfang ved
å følge de koblingene han/hun selv bestemmer seg for å følge. Dette forholdet
gjør leseren til en "medforfatter" idet tekstrekkefølgen bestemmes av
leseren.
Hypermedia følger samme ide som hypertekst,
men her navigerer «leseren» mellom multimedia-elementer og «leseren» opplever dermed
en form for interaktivitet.
De pedagogiske
egenskapene til hypertekst/hypermedia åpner for å gjøre undervisningen på
vg1-elektrofag differensiert og motiverende.
Elever begynner
naturlig nok på vg1-elektrofag med ulik «ballast» og med ulik grad av
motivasjon. Det gjør at klassene alltid består av individer som responderer
ulikt på forskjellige informasjonskilder og hvordan informasjonen blir gitt.
Utfordringen
blir da å tilpasse måten den enkelte elev tilegner seg nødvendig kunnskap på.
Jeg underviser i fag som omfatter enkle systemer for adgangskontroll, alarm,
kommunikasjon, databehandling, lyd og bilde. I forbindelse med arbeid med disse
systemene må elevene innhente informasjon om systemenes virkemåte, muligheter,
begrensninger osv. Denne type informasjon kan innhentes i form av tekst og
bilder i en vedlagt manual. Veldig ofte ligger denne manualen i
form av en hypertekst på produsentens nettsider. Veldig mange produsenter lager
også nettsider
som beskriver produktene i form av hypermedia. Her manøvrerer brukeren seg
mellom sider som inneholde multimediale bilder, grafikk, lyd video eller
animasjoner som også kan være interaktive.
Jeg tenker at
her ligger det en del muligheter for differensiert undervisning som igjen kan
øke motivasjonen for å tilegne seg kunnskap.
Når elevene har
satt et klart definert mål i forbindelse med arbeid på et system må det gis
frihet til å benytte den form for informasjonssøk som passer best for den
enkelte.
Eksempel på oppgave:
Mål: Du kan lage en enkel veiledning som med
bilder og tekst viser følgende:
- Hvordan en konfigurerer ruteren Netgear modell WNDR4500 slik at alle som kobler seg til den kommer seg ut på internett.
Krav til løsningen:
- Ruteren skal motta ip-adresse fra ISP.
- På innsiden (LAN-siden) skal alle enheter som kobler seg til gis en privat klasse-a adresse
- Hvordan man sørger for at ingen enheter i LAN-et kommer seg ut på Facebook.
- Hvordan man sørger for at en bestemt enhet i LAN-et ikke kommer seg ut på Facebook.
Les mer om hypertekst i andre ATEKO-blogger:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar