Per nå ser mitt "skrivebord" for IKT-støttet læring omtrent ut som vist i skissen nedenfor.
Her vil jeg beskrive
et utvalg av de ikt-verktøyene jeg benytter i undervisningssammenheng i dag:
Planleggingsverktøy.
Jeg benytter jeg
Fronter sitt digitale planleggingsverktøy for å dele ut undervisningsplaner til
elevene. Ved å benytte et digitalt planleggingsverktøy har jeg muligheten til å
"pushe" innholdet i planleggeren ut på elevenes Iphones eller smarttelefoner
. Dette gjør det lettere å nå elevene enn ved å dele ut planer på papir.
Dessuten åpner det for at elevene kan motta varslinger nå frister nærmer seg
osv. Planleggeren gir en kort beskrivelse av hva eleven skal jobbe med
framover, hvilke mål som gjelder for den aktuelle økta eller perioden og hvilke
oppgaver og lekser elevene skal jobbe med.
Læremiddelsystem.
LMS benytter jeg i
all hovedsak til å gi innleveringsoppgaver og selvtestoppgaver.
Lærmiddelsystemets innleveringsverktøy er ok å benytte fordi gir elevene en
grei oversikt over hvilke oppgaver som er gitt, hvilke mål oppgavene er rettet
mot , frister og lignende. Ved bruk av
automatisk retting av selvtestoppgavene,
kan elevene få tilbakemelding umiddelbart. For meg som lærer er verktøyet fint å benytte
når jeg skal gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering. Når jeg kobler læringsmål til innleveringer og
selvtestoppgaver kan jeg lett spore
elevenes fremgang hele veien gjennom, og på slutten av læringsperioden. Når jeg
vurderer en innlevering, enten den er levert av en enkeltelev eller en gruppe
elever, kan jeg gi kortere kommentarer eller lengre tilbakemeldinger i selve
teksten, akkurat der den gir størst læringseffekt. Oppgavespørsmålene kan jeg
legge inn en spørsmålsdatabase for gjenbruk.
I systemet finnes det dessuten et plagiatkontrollsystemet som oppdager kopiert arbeid og presenterer
funnene i et oversiktlig dashbord.
Hver elev har en portefølje i læremiddelsystemet. Den
inneholder en kopi av alt skolearbeidet og aktiviteter de har deltatt i, samt
vurdering av oppgavene. All denne
informasjonen er organisert i et resultatmatrise som enkelt gir en oversikt
over hvor landet ligger for den enkelte elev.
Oversikten matrisen gir av klassens samlede resultater, gir dessuten et godt grunnlag for eventuelle justeringer
for å forbedre oppgaver og undervisningsopplegg.
MS OneNote
Microsoft OneNote er
programvare for notater/samling av informasjon og for samarbeid. Verktøyet
fungere som en digital ringperm hvor innholdet i permen kan deles med de jeg
ønsker å dele innholdet med. Programmet
kommuniserer med alle de andre elementene i Microsoft Office-pakken.En av
OneNotes fordeler er integrasjonen av søkemuligheter og indeksering av grafikk
og lyd. Bilder (skjermdumper, innlagte scans eller fotografier) er søkbare med
hensyn til tekstinnhold.
Jeg bruker dette
verktøyet for å og samle fagstoff som erstatning/tillegg til elevenes
lærebøker. Her legger jeg inn tekst, bilder og videoer som omhandler systemene
vi arbeider med og deler med elevene. Videoene jeg legger inn kan både være
egenprodusert eller videoer jeg finner på YouTube
eller Vimeo
I videoen under gir
jeg tilbakemelding på en elevøvelse som en elev har dokumentert i form av en
video. Her har jeg gjort skjermopptak av elevvideoen og kommenterer det eleven
viser i sin video. Tilbakemeldingsvideoen legger jeg inn på en side i min OneNote-perm
og deler denne siden med den aktuelle eleven som skal ha tilbakemeldingen.
Programfaglige verktøy
Online programfaglige verktøy.
Grunnleggende
elektrofaglige begrep som spenning, strøm og motstand kan være utfordrende for
en vg1-elev å få tak på. Verktøy som visualiserer sammenhengen mellom disse
begrepene viser seg å være nyttige. Jeg har benyttet flere online
visualiseringsverktøy som for eksempel dette verktøyet her.
Nedlastbare programfaglige verktøy.
Mange
av systemene vi arbeider med på Vg1 er sammensatt av til dels mange
systemkomponenter. Klasseromsituasjonen og timeplanen på skolen er ikke alltid
den beste for kontinuiteten i arbeidet med systemene. Altfor ofte må systemene
demonteres og stues inn på lager etter en økt er avsluttet. Dette gjør at tiden
til å arbeide på systemene etter at de
er koblet opp igjen ofte blir vel snau. For å kompensere for dette forholdet
benytter jeg verktøy for å simulere systemene. De fleste av verktøyene jeg
benytter krever nedlasting fra produsenters nettsider.
Under
ser du noen eksempler på simuleringsverktøy jeg benytter.
Simulering av datanettverk
Simulering av grunnleggende elektronikk
Simulering av programmerbar elektronikk
Det blir spennende å se om dette "skrivebordet" blir noe utvidet etter at jeg har fullført studiet "Anvendelse av ny teknologi i læringsarbeid" ved HIOA.
Du arbeider med mange og forskjellige programverktøy og eller internettjenester som jeg tenker at reflekterer dine behov, kanskje nuh og kanskje litt historisk. Jeg er nysgjerrig på flere forhold knyttet til skissen, men kanskje mest av alt hvordan vegen fram til denne "verktøykisten" har vært og hvordan du idag bruker og binder dette universet sammen. Eller, hva er den røde tråden og er det noe du savner?
SvarSlettHvilket program bruker du til tegning av elskjema?
SvarSlettNå underviser jeg på VG1 data-og elektronikksystemer. I år benytter vi TinyCad som er et helt greit gratis-tegneverktøy for elektronikk.
Sletthttp://sourceforge.net/projects/tinycad/files/latest/download?source=typ_redirect