søndag 17. januar 2016

Lærer- og studentrollen i et elevaktivt og demokratisk læringsmiljø

Både lærerrollen og elevrollen har endret siden jeg selv var elev på videregående skole midt på 70-tallet. På den tiden opplevde jeg de aller fleste lærerne sto fram som rene formidlere, mens vi elever i stor grad tok rollen som ganske passive mottakere av all formidlingen. Siden den gang har utviklingen, i stadig økende tempo, gått i retning av at læreren like mye skal opptre som veileder og tilrettelegger, som ren formidler. Vi som arbeider i skolen blir utfordret på å ta elevene med på alle avgjørelser som har med læringsmiljøet å gjøre. Denne utviklingen er etter mitt syn bra, men den utfordrer oss lærere til å opptre på en litt annen måte enn det som tradisjonelt vært sett på som en godt fungerende lærerrolle. Lærerrollen oppleves nok av mange nå som relativt krevende. Læreren skal fortsatt være faglig sterk nok til at hun/han kan stå fram med faglig autoritet, men samtidig skal vi også være veileder, oppdrager, samtalepartner og venn. Det er krevende å bli trygg i denne lærerrollen. For mange, svært utfordrende. Elevene utfordres også. Jeg opplever at mange av elevene ikke er godt nok forberedt på den aktive rollen det forventes at de skal innta i skolen. Det kan virke som om de mangler bra nok "skolering" i hvordan de skal opptre i et demokratisk læringsmiljø. Skolering i hva et demokratisk læringsmiljø innebærer burde inngå i opplæringen i langt større grad  enn  tilfelle er i dag. Ikke bare skolering av elevene, men også skolering av alle som arbeider i skolen,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar