mandag 11. januar 2016

En lærers erfaringer med demokrati og medbestemmelse i skolen.


Utdanningsmyndighetene i Norge har gode intensjoner med hensyn til elevmedvirkning i skolen. I følge Utdanningsdirektoratet skal elever i norsk skole delta i beslutninger som gjelder deres egen læring. Den formelle elevmedvirkningen i videregående skole skjer først og fremst gjennom elevråd, skoleråd, skoleutvalg, allmøte ol. I intensjonene til skolemyndighetene ligger også et ønske om at elevgrupper og enkeltelever i mer uformelle former skal delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og egen faglige utvikling. Dette er elevmedvirkning som dreier som om den daglige praksisen i skolen.

I mine drøyt 20 år som lærer i yrkesfag på videregående skole har jeg sett en lang rekke av tiltak bli iverksatt med mål om å høyne graden av denne form for elevmedvirkning. Tiltak som diverse en-til-en samtaler mellom elev og kontaktlærer, klassens time ol. har nok bedret situasjonen noe, men tror jeg nok dessverre at de fleste elever fremdeles opplever relativt begrenset grad av medvirkning. Jeg ser ennå tegn som tyder på "lærer`n bestemmer, lærer`n vet best."  Spør du en tilfeldig yrkesfagelev om hun eller han har fått anledning til å vise sine sterkeste sider, hva hun/han kan best, tror jeg dessverre at du får svar som : "Nei, alle må gjøre alt på likt", "nei, jeg må gjøre denne oppgava på nytt selv om jeg føler at jeg mestrer det" og "jeg får ikke trent på prøva fordi lærer`n holder hemmelig hva jeg skal bli prøvet i" osv.
Jeg  har en følelse av at alt for mange yrkesfagelever blir kjørt inn i samme kverna og kommer ut som samme deigen.
Elevene burde, etter min mening, i mye større grad enn nå, gis anledning til være med å bestemme hvordan hun/han skal lære. Dette koster. Jeg tror at dersom våre myndigheter hadde vist større vilje til å bruke penger og andre ressurser på skole-Norge, og vi som jobber i skolen hadde latt elevene få vise sine talenter, sine sterkeste sider og dessuten gitt dem lov og anledning til trene for å bli enda bedre på sine kvaliteter, så tror jeg at problemer som mangel på gnist, høyt fravær, sluttere ol. hadde vært langt mindre.

Utover mer ressurser inn i skolen, tror jeg dessuten at både elever, lærere i norsk skole hadde hatt godt av en obligatorisk opplæring i hva demokrati og medbestemmelse i skolen i realiteten betyr. Deretter burde elevdemokrati og medvirkning i større grad enn nå komme til syne, bli synlig for alle. Ved åpenhet rundt det som foregår i de enkelte klasserommene vil lærernes holdninger i forhold til den demokratiske praksisen i bli tydelig for alle, og kanskje hadde vi sett flere lærere som lar eleven være med å bestemme over sin egen læringsprosess




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar