tirsdag 15. mars 2016

Simulere IoT end-device.


På alle områder hvor vi finner IoT-enheter foregår det en digitalisering av fysiske størrelser. En lys-sensor i et såkalt smarthus kan for eksempel inngå i et system som styrer en motorisert markise.

For at en elev på vg1 skal få et forståelse for hva som skjer når en fysisk størrelse omdannes til digital signaler, og hvordan vi kan nyttiggjøre oss dette digitaliserte informasjonen vil det være nyttig simulere dette på en enklest mulig måte.

Jeg har valgt å ta i bruk mikrokontroller-kortet Arduino Uno til å simulere hva som skjer i "virkelige" systemer som registrerer fysiske størrelser.
For å gjøre simuleringen enklest mulig velger jeg å benytte færrest mulig elektroniske komponenter tilknyttet Arduino-kortet.

Elevene skal få prøve seg på en oppgave som går ut på styre en liten servomotor ved hjelp av en lysfølsom resistor (LDR).
Eleven må i forkant av oppgaven ha forståelse for hvordan en LDR og fungerer, de må kjenne til spenningsdeling og de må kjenne til muligheter og begrensninger på de forskjellige pinnene på Arduino Uno. Litt øvelse i programmering av Arduino må de også ha vært igjennom.

Jeg benytter et Arduino Uno starter-kit til gjennomføringen.




3 kommentarer:

  1. Mens vi i elenergifaget lærer oss å programmere og sette i drift smarthusene, om der er trådløst eller via bus, er det deres som i større grad kjenner til kommunikasjonen og detaljene i systemene. Flott at du har fått tak i fine modeller til simuleringen.

    SvarSlett
  2. Synes å høre eller lese noe om IoT "overalt", bl.a på NHO sin lærlingekonferens ved Cecilie Moholt: https://www.nho.no/siteassets/regioner-filer-og-bilder/hordaland/filer/lareplasskonferansen-2016/lcm-gh-11.1.16-r2.pptx,
    Blitt referert av kollegaer at i Hordaland sin digitale konferanse " Dei gode døma" der hadde en professor noe om temaet. Til sist nå da jeg tok Norwegian flyet hjem i påsken, tror du ikke flymagasinet hadde en liten notis om IoT. Du har funnet trendkurven Tage, gratulere!

    SvarSlett
  3. Hei Tage.
    Jeg har blitt litt inspirert av ditt IoT-prosjekt. Siden jeg skal begynne på som lærer på Vg1 og vet hva elevene sliter med i elektro på Vg2, så har jeg gått til anskaffelse av Arduino Starter Kit og litt mere småelektronikk. Etter en runde ute og besøker elever på utplassering er det kunnskap om elektro og el-feilsøking de fleste verkstedene etterspør hos elevene. Elektro er det elevene syns er vanskeligst og jeg synes det er vanskelig å lære dem elektrisk feilsøking. Kan slike små sett med elektronikk være løsningen? Håper jeg kan spørre deg om litt hjelp om jeg står litt fast. Først skal jeg leke meg litt først selv. http://yrkesfagogteknologi.blogspot.no/2016/04/elektro-pa-tip-vg1.html

    SvarSlett