Hva skjer med bilbransjen når IoT-teknologier inntar transportmarkedet for fullt? Vil det på et eller annet tidspunkt bli forbudt å kjøre overhodet? I en artikkel utgitt ved Stanford-universitetet hevdes det at statsviterne Neil Malhotra, Ken Shotts og Sheila Melvin sier det kan komme til å skje.
Når vi snakker
om selvkjørende biler tenker man fort på Google sine biler alene. Det
vi imidlertid ser er at den ene tradisjonelt kjente bilprodusenten etter den
andre nå legger store ressurser i å utvikle selvgående biler.
I realiteten har
utviklingen mot selvgående biler allerede startet for «lenge siden.» Vi har
allerede en rekke automatiske sikkerhetssystemer
i våre biler. Sjøl kjører jeg en Nissan
Qashqai Tekna 2014-modell som har de såkalte Nissan Safety
Shield-teknologier innebygd. Teknologien i min bil inkluderer
sånt som automatisk nødbremsesystem, blindsonevarsling, bevegelsdetektorer,
automatisk blending, filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt. I
tillegg til bevegelsesdetektor, automatisk nedblending av fjernlys samt
varsling dersom sjåførenen begynner å bli trøtt. Bilen har også en smart parkeringsassisten som
gjør lukeparkering til en lek. Du bare
kjører tett opptil plassen du vil ha, så skanner bilen den for deg. Hvis den er
stor nok, tegner den opp et bilde på skjermen, og du gjør så bare som du får
beskjed om. Bilen trenger ikke dine kjøreegenskaper
for å gjøre jobben, den er med andre ord langt på vei selvkjørende og Nissan er
slett ikke alene om nevnte systemer.
Hva skjer når bilprodusentene lager
selvkjørende kjøretøy som kan bringe både varer og mennesker fra A til B trygt.
Vil krav om førerkort fortsatt bestå? Vil vi i det hele tatt trenge privatbiler,
vil vi på nytt oppleve at våre myndigheter innfører rasjonering på privatbiler
eller vil det rett å slett bli «ut» å eie en privatbil? Vi har allerede sett
tegn til at nye måter å tenke transport på brått påvirker gamle solide
bransjer. Jeg tenker på hva Uber sin
forretningsmodell nå ser ut til å tvinge drosjenæringen inn på nye tankesett.
Uansett hva som kommer, er det all grunn til
å regne med at fagarbeidere og alle virksomheter som bygger sin inntjening på
kjøretøy vil oppleve store omveltninger de nærmeste årene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar